Jak poprosić o spotkanie z nauczycielem? Na zdjęciu zamyślona matka.

Jak poprosić o spotkanie z nauczycielem?

Drodzy Czytelnicy, czasem zdarza się, że chcemy umówić się na spotkanie z nauczycielem naszego dziecka – aby omówić jego postępy w nauce, zachowanie w szkole lub inne ważne kwestie. Jednak nie zawsze wiemy, jak właściwie o to poprosić. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć najważniejsze zasady umawiania spotkania z nauczycielem, aby Wasza prośba została odebrana zrozumienie i życzliwością.

Kiedy zawnioskować o spotkanie?

Najlepiej zaproponować spotkanie na początku roku szkolnego – pozwoli to lepiej się poznać i ustalić zasady współpracy. Nie czekajcie z prośbą do momentu pojawienia się problemu. Dobrze jest też umówić się po I semestrze, aby omówić postępy dziecka.

W ciągu roku szkolnego warto umawiać się na bieżąco, kiedy zajdzie taka potrzeba. Może to być konieczność przedyskutowania trudności w nauce, zmiany zachowania dziecka, czy innych nurtujących Was kwestii. Nie zwlekajcie zbyt długo!

Jak sformułować prośbę?

Najlepiej zwrócić się mailowo lub telefonicznie z propozycją spotkania. W mailu/rozmowie przedstawcie się, podajcie imię dziecka, klasę i powód dla którego chcecie się spotkać. Ważne jest też określenie preferowanego terminu i godziny spotkania.

Zaproponujcie 2–3 terminy, aby ułatwić nauczycielowi dopasowanie Was do swojego harmonogramu. Postarajcie się umówić przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem – da to Wam i nauczycielowi czas na przygotowanie.

Wprost zaznaczcie, że bardzo zależy Wam na spotkaniu i liczycie na pozytywne rozpatrzenie prośby. Podziękujcie za poświęcony czas i gotowość do rozmowy.

Czego dotyczyć powinno spotkanie?

Zwykle dobre jest omówienie ogólnych postępów w nauce – wyników, ocen, mocnych i słabych stron dziecka. Warto też porozmawiać o jego zachowaniu, kontaktach rówieśniczych, aktywności na lekcji.

Jeśli macie konkretny problem do omówienia – trudności w nauce lub zachowaniu – wprost zasygnalizujcie to na początku spotkania. Pozwoli to nauczycielowi przygotować się merytorycznie.

Zadbajcie też o przekazanie pozytywnej informacji zwrotnej, jeśli jest taka potrzeba – podziękowania za dobrą pracę, pomoc, zaangażowanie.

Jaki powinien być cel spotkania?

Najlepiej, aby celem była konstruktywna dyskusja i wypracowanie wspólnych rozwiązań. Nie traktujcie spotkania jak okazji do skarżenia się czy formułowania pretensji.

Postarajcie się patrzeć na problem szerzej – być może przyczyny leżą nie tylko po stronie szkoły, ale też w domu lub w kwestiach osobistych dziecka. Wspólnie z nauczycielem łatwiej będzie znaleźć przyczynę i rozwiązanie.

Bądźcie otwarci na wysłuchanie opinii nauczyciela. Być może problem postrzegacie z zupełnie innej perspektywy – rozmowa pozwoli lepiej zrozumieć sytuację dziecka w szkole.

Jakie kwestie warto poruszyć?

Oprócz głównego powodu spotkania, warto omówić również:

  • Postępy w nauce poszczególnych przedmiotów – oceny, mocne i słabe strony
  • Zachowanie na lekcjach i podczas przerw
  • Relacje z rówieśnikami – czy dziecko ma przyjaciół, czy nie jest izolowane
  • Samopoczucie psychiczne dziecka – nastrój, poziom stresu, lęków
  • Ewentualne trudności w nauce i ich możliwe przyczyny
  • Pomysły na pracę indywidualną w domu i dodatkowe ćwiczenia wspierające rozwój

Dobrze przemyślcie z góry, które zagadnienia są dla Was kluczowe i warto je poruszyć podczas spotkania. Sporządźcie listę pytań, które chcecie zadać nauczycielowi.

Co z sobą zabrać na spotkanie?

Warto ze sobą zabrać:

  • Notatki z poprzednich rozmów z nauczycielem i ważne informacje, którymi chcecie się podzielić
  • Wyniki testów, sprawdzianów, prac pisemnych dziecka, które pomogą zobrazować jego postępy w nauce
  • Listę pytań i zagadnień do omówienia, aby niczego nie pominąć
  • Ewentualnie opinie i orzeczenia specjalistyczne dotyczące dziecka
  • Materiały pomocnicze przekazane przez innych nauczycieli lub specjalistów pracujących z dzieckiem, które mogą być pomocne w szukaniu rozwiązań

Podczas spotkania z nauczycielem warto mieć wszystkie potrzebne informacje pod ręką. To ułatwi konstruktywną rozmowę i wypracowanie wspólnych działań dla dobra dziecka.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Wam przygotować się do spotkania z nauczycielem i zawnioskować o nie w odpowiedni sposób. Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, piszcie w komentarzach!

 

Zostaw komentarz